Att koka räkor på västkustvis - i Thailand

Nu har vi snart bott i Thailand i ett halvår och vi lagar mer och mer mat hemma för varje månad. Även om vi gillar thaimat behöver vi ibland äta något annat än kyckling och ris. I Sverige äter vi räkor nästan varje fredag och jag har nu börjat att koka mina egna räkor, på västkustvis.
En av alla våra räkkvällar
Vill dela med mig av hur jag gör, för det blir så himla gott.

Jag köper 1 kg råa räkor på någon marknad. Brukar välja de näst minsta. Är bara något större än våra svenska räkor och kosta runt 180 Bath/kg.

De sista gångerna har jag faktiskt skurit av huvudena innan jag kokat dem, men det är bara för att de är lite svårare att skala än våra svenska. Man kan göra vilket som.


Börja med att koka ihop:

* ca 2 liter vatten
* 1 burk öl (33 cl)
* en knippe dill
* 7 msk salt
* 1 sockerbit eller motsvarande strösocker






Koka i ca 5 minuter.

Lägg i räkorna. Ta ½ kg åt gången. Koka i 50-80 sekunder. Kokar du längre är det risk för att de blir mjöliga. Låt räkorna svalna och låt spadet svalna innan du lägger tillbaka räkorna.


Sedan låter jag detta stå i kylen 1 dygn.


Med dessa räkor har vi gjort en massa rätter och här kommer några middagstips.

Räkmacka på baguette med ägg, tomat, majonnäs och dillkvist på toppen.



Räktaco - en wraps fylld med räkor, aioli, guacamole, mangosalsa och grönsaker efter tycke och smak. Mangosalsan gör jag själv med gul mango, koriander, rödlök, salladslök och chili. Jag finhackar allt och rör runt lite grand. Man kan också lägga i tomat, paprika, ananas och  granatäpplen i salsan.
Några av skålarna till räktacon

Lax med räkröra. Detta bjöd jag grannarna på och jag slängde ihop en räkröra med ingredienser jag hade hemma och det blev fantastiskt gott. Jag hackade räkor, hårdkokta ägg, rödlök och dill. La detta i en skål med majonnäs, naturell yoghurt, salt och peppar. Tyvärr har jag ingen bild då middagen slukades innan vi hann fota.

En annan räkröra jag har gjort är med räkor, gul mango, avokado och chili. Kan ha i koriander också om man gillar det. Detta har vi haft på buffébord med plockmat.


Jag hoppas att detta kan komma till nytta och ge gärna feedback om du har använt receptet. Detta kan man göra oavsett var i världen man befinner sig, bara det finns råa räkor.   

Lycka till!










Kommentarer

Ingrid sa…
Smakar gudomligt! Jag garanterar! Vi är Västkustbor på somrarna och är bortskämda med Strömstadsräkor. Jessicas räkor kan räknas in i samma division. 🦐😋/Ingrid 🤗
Unknown sa…
Kära du ❤️hoppas att ni är friska och må bra i dessa tider. Själv fixar jag så himla god smörgåstårta av köpte räkor(har youtube kanal) men var tvungen att ta med hela ingredienserna till båda Egypten och Libanon. Just nu befinner jag mig i Sverige och undrar vad kan ersätta ölen i fall jag åker igen. Tacksam om du svarar. Har det gått och ta hand om Er❤️❤️

Populära inlägg