Överraskningsresa till franska alperna

I julklapp fick barnen en skidresa till Idre. Men efter en helg i soffan framför Vinterstudion med tävlingar från alperna kom jag på andra tankar. Jag gillar ju inte kyla, korta backar och släpliftar så mycket och det tog inte många sekunder att övertala min man. Började leta orter och boende och landade till slut i att det skulle bli Frankrike. Det fick bli Grand Domaine och orten Saint Francois Longchamp. De hade familjepriser på liftkort och jag har varit där och åkt skidor när jag var tonåring och gillade stället mycket. Att vi hade planer på att åka till Frankrike istället var inget vi sa till barnen. Så i smyg fick vi köpa dubbfria vinterdäck och skaffa alla miljömärken som krävs för vissa städer i Frankrike och Tyskland. Barnen misstänkte inget. Vi hade planer på att åka tidigt på fredag morgon, medans barnen trodde vi skulle åka lördag morgon. Problemet var bara att Johan var i Sollefteå på bandvagnsutbildning och visste inte när han skulle komma hem. Kl. 22 på torsdagskvällen var han i Trollhättan, tillräckligt nära för att jag skulle våga köpa färjebiljetter. Det fick bli Trellerborg- Rostock med TT-line eftersom det passade bäst med hemresan och hade ett överkomligt pris nu när vi bokade i sista sekund. Är man tidigt ute kan man komma billigt undan, men inte så här kvällen innan.  
Johan kom i säng vid 23:30, 04:00 väckte jag hela huset. Barnen fattade ingenting och trodde jag blivit galen när de såg vad klockan var. Jag sa att vi skulle hinna upp till Idre till liftarna öppnade och skulle få en extra skiddag. De var med på noterna och hoppade in i bilen. Vid Kungsbacka säger Elliot att vi åker åt fel håll. VA!?! säger jag, och spelar dum. Efter ett tag kan jag inte hålla mig och skriker att vi ska till Frankrike varav Hampus vaknar till och tror återigen att jag blivit tokig. Hampus kommentar är underbar: "Vad gaggar du om, den fattiglappen har väl inte råd med bensin till Frankrike?" och somnar om. Först vi färjan börjar han förstå att vi faktiskt inte är på väg till Idre. Vi har bokat både frukost och hytt på båten, så att framförallt Johan kan sova några timmar. Alla sover en stund, men sedan går jag och barnen runt på båten den sista timmen. Kl. 16 är vi framme i Tyskland. Vi shoppar lite på ett shoppingcenter och äter middag. Sedan väljer jag fel väg. Tar en kortare väg och skippar autobahn, men det är så dimmigt och små vägar att det känns som att vi aldrig kommer fram till Echte där vi har bokat en lägenhet via AirBnb. Till slut, hungriga, trötta och griniga kommer vi fram till en underbart fin lägenhet i ett korsvirkehus. Sover jättegott, men går upp i soluppgången för att kunna köra så länge som möjligt i ljuset. Det blir 10 timmar i bilen. Gör bara korta stopp och är framme i Frankrike redan kl 19. Sista biten upp för berget är slingrig och 30km/h är en bra hastighet. Vi kör först fel till stället där vi ska hämta nyckeln, sedan kör vi fel igen och hamnar i skidbacken, sedan kör vi till fel hus och sedan, 3 timmar senare kan vi äntligen tömma bilen. Tar en evighet att tömma allt vi har med oss, men till slut kommer vi i ordning och somnar gott.

Första skiddagen är det alla väder på samma dag, men sedan är det sol, vindstilla och varmt resten av veckan. Mot slutet av veckan är det inte ens minusgrader på natten och snön blir inte så rolig framåt lunch. Som varmast mäter en termometer + 31,5 grader i solen. Och det är på 2 000 m höjd. Man blir lite orolig för klimatet och kommer våra barnbarn få uppleva alperna så som vi fått göra genom åren? 

Sista dagen åker vi inte skidor hela dagen, utan börjar vår resa hem. Vi stannar i Annecy som är en otroligt vacker stad som jag fått tips om. Vi äter middag, går en promenad, barnen tar en crepes och sedan åker vi vidare till Basel där vi har bokat en lägenhet för natten. Sista dagen har vi ca 14 h på oss att ta oss till färjan. Är bara 10 h körning, så vi har gott om tid. Resan går bra och allt flyter på, tills vi kommer till Hamburg och det tar stopp på autobahn. En olycka med flera fordon inblandade. Som tur är släpper det efter 30 min och vi hinner både köpa mat och handla vin på Calles. Kommer i god tid till färjan och får köra på en timma innan avgång. Får våran hytt och somnar nästan genast. Anländer kl 05:30 och sträckkör hela vägen hem från Trelleborg. 

Så om det är värt det? Alla dagar i veckan. Det är ju lite långt att köra, men det gick över förväntan. Det blir lite dyrare än att åka i Sverige pga av färjan och bensin, men inte så mycket som man kan tro. Vi ordnade allt själva och med tanke på att vi tog bilen med oss kunde vi spara in lite pengar på att ta med egen mat och skidutrustning. (Hade ju lagat en del färdiga rätter som skulle med till Idre, så det var bara att ta med dessa matlådor till Frankrike istället.) 
Hotellen längs vägen, färjan, bensin, vägavgifter och vinjetter gick på 11 500:-. Liftkort och boende i Frankrike gick på 18 000:-. Landade på under 30 000:- för 4 personer i 10 dagar. Sedan tillkommer maten, men den var billigare än i Sverige, så den posten tar vi inte med. Skidor/snowboard har vi nästan till alla och tog med hemifrån. Det vi hyrde, hyrde vi på Alpinhyra i alebacken och fick ett bra pris. 





Utsikten från lägenheten

Ganska lite folk i backarna








Annecy

Vårt hus i Echte första natten



 

Kommentarer

Populära inlägg