Durres, Albanien

Efter drygt en vecka i Montenegro var det dags att åka till Albanien. Landet vi hört så mycket om, både bra och mindre bra saker. Det var en förväntansfull familj som satt på bussterminalen i Budva och som inte visste vad som väntade. Som vanligt tog det en halv dag att åka 8 mil. I Shkoder skulle vi ta byta buss och ta en lokalbuss som vi hade kollat ut innan,  men när vi kom fram gick det inga mer bussar den dagen. Efter mycket velande och en sen lunch beslutade vi oss för att ta en taxi de sista 11 milen. Tyvärr var det en söndagskväll och trafiken var galen. Men efter drygt 3 timmar var vi framme och mötte upp vår värd Albert som vi hyrt lägenheten av. Den låg på strandpromenaden och kostade ca 450:- för en natt. Albert visade sig vara Albaniens trevligaste kille och hjälpte oss så mycket. Vi skulle nämligen resa vidare redan nästa morgon till Vlora, men inga bussar gick från terminalen. Albert satt halva natten och lekte detektiv. Han fick reda på att bussbolaget låg i konflikt med bussterminalen och vägrade att stanna där. Albert hittade till slut ett foto på en minibuss på Google Maps, som det stod Vlora på och som hade ett telefonnummer i framrutan. Han ringde numret, fick tag på chauffören, som i sin tur gav numret till en annan kille som visste vart bussen skulle stanna följande morgon. Albert körde oss sedan, kl. 07:00, innan han åkte till jobbet, till mötesplatsen. Vi träffade chaufförens kompis som tog oss ut på motorvägen där vi stod och väntade i knappt 10 minuter innan den utlovade bussen kom och tog oss med till Vlora.

Här står vi, på påfarten till motorvägen och väntar på bussen.

Och hur var det i Durres? Vi kom strax innan solen gick ner. Stranden är drygt en mil lång och täckt med solstolar precis på varje kvadratmeter. I Albanien är det vanligt att man måste betala för att besöka stränderna och ingenstans fick man ligga "gratis" utan man var tvungen att hyra solstolar. Vi hann med ett snabbt dopp innan solen gick ner. Sedan bytte vi om och gick längst strandpromenaden, som är fin och full med turister, restauranger, försäljare och allt som hör turistställen till. Vi åt god mat och gick sedan hem och la oss för att tidigt nästa morgon börja vår resa mot Vlora. Durres är inget ställe vi skulle åka en vecka till, utan nu blev det ett stopp här för att inte ha en sådan lång resedag.

Här åt vi en god middag på stranden i Durres.