Längtar...

Klockan är 17 och det är redan mörkt. (Nackdelen med att ändra till vintertid). Tiden går väldigt fort, men ändå känns det långt kvar till vårt lilla äventyr i Thailand. Nu när mörkret och kyla kommer längtar vi mer än vanligt och vi ångrar nästan att vi inte bestämde oss för att åka tidigare. 

Idag har jag i alla fall fixat en hel del inför resan, så nu känns det som att vi är ett steg närmare. Visumsansökningarna för familjen är klara för att lämnas in på ambassaden. Mitt pass är ivägskickat till Stockholm för ett arbetstillstånd. Det var visserligen länge sedan och jag undrar vad som ta sådan tid. (Funderar på om det har försvunnit på posten)? Barnens fritidsplatser är uppsagda och jag har talat med lärarna om barnens planeringar inför deras vistelse på Svenska skolan i Hua Hin. Nu blir det inte så mycket extra jobb för dem eftersom Hampus som går i förskoleklass inte har skolplikt och Elliot som går i tvåan kommer att ha mig som lärare och jag kan ha kontinuerlig mailkontakt med hans lärare så att hon inte känner någon press att planera upp första delen av vårterminen innan jul. För det vet ju alla som jobbar som lärare att det inte finns så mycket tid och energi över i slutet av året. 

Vi har också beslutat att försöka hyra ut vårt hus trots att vi bara är borta drygt 2 månader. Vi har lagt ut en annons på Samtrygg och så får vi se om det finns någon som vill hyra. Vi är ju oroliga att något ska bli förstört i huset samtidigt som det vore bra om någon bodde i huset istället för att det ska stå tomt så länge mitt i vintern. Och slippa ha dubbla kostnader vore ju också bra. Som lärare på svenska skolan i Thailand tjänar man inte så bra med svenska ögons mått. Och Johan ska vara föräldraledig och det blir man heller inte rik på. Men vi gör absolut inte detta för pengarnas skull, utan för att vi känner att vi vill testa någonting annat ett tag och komma bort från vardagen och leva livet på riktigt.



Kommentarer

Populära inlägg