3-dagars expedition

7 maj-2019
Vi åt frukost, packade och checkade ut. Vi började gå med all vår packning längs stranden till hamnen där vi mötte Alex, vår båtkille som tillsammans med hans besättning skulle ta oss på en  tre dagars båtexpedition från Sibaltan till Coron. Vi var mycket förväntningsfulla och blev glatt överraskade att båten var så stor. Vi har hyrt denna båt, inklusive 4 besättningsmän. Alla måltider skulle de laga till oss under resans gång.

Efter 30 minuter hörs ett olustigt ljud från motorn och vi tänker att detta blev ju en lyckad utflykt. Men som tur var hade vi bara kört in i en tross från pärlodlingen. En av killarna tog kökskniven och dök ner och skar loss oss, och så var vi på väg igen.

Strax efter var det dags för första snorkelstoppet. Vi hoppade i och fick snorkla på ett fantastiskt rev. Alla rev är mer eller mindre fantastiska här på Palawan. När det var dags för lunch åkte vi till den vackraste stranden vi sett på länge. Medan vi badade och fotade lagade Alex mat på båten. När lunchen var klar blåste de i en snäcka och vi åt på båten. En lunch av fisk, kycklinggryta, sallad, ris och frukt. Denna typ av mat skulle vi sedan få varje måltid, förutom frukosten då vi beställ toast, pannkakor och ägg.

Efter några stopp till med vackra stränder, sandbanker och rev åkte vi till Pical, där vi skulle spendera natten i en bambuhytt. Det blev ett sådant starkt intryck för oss på den ön. Lite som ett inslag från TV där vita människor kommer till en plats som inte får så mycket besök. Vi var de enda vita denna dag på ön och djungeltrumman gick snabbt genom byn. Alla flickor mellan 3 - 15 samlades och gick några steg bakom oss, viskade, pekade och försökte få Hampus och Elliots uppmärksamhet. Byn bestod av en gata, stranden, en liten affär och en basketplan. Vi tror också att vi såg en skola, men eftersom det är sommarlov i Filippinerna nu var den så klart stängd.

Vår besättning lagade mat och dukade upp på stranden. Det kändes lite jobbigt att sitta och frossa i denna måltid som hade räckt till halva byn. Vi har vid flera tillfällen rest i fattiga länder, men aldrig har vi blivit så illa berörda av hur folk lever som i Filippinerna. Vi vill rädda varenda än, men förstår att det är omöjligt.

Efter middagen kröp vi in i våra hytter och sov väldigt gott efter en heldag på havet.

8 maj - 2019
Vi vaknade vid 6 och fick frukosten serverad strax efter 7. Plockade ihop och började dagens färd mot ett rev. Idag skulle vi åka några timmar med båten för att ta oss till nästa ö, där vi skulle tälta.

På vägen stannade vi vid några klipper som barnen gärna ville hoppa ifrån. De var ca 7 meter och de gjorde hur många hopp som helst. Jag och Johan hoppade inte lika många gånger.

På eftermiddagen kom vi fram till vår ö som vi skulle tälta på. Vi badade och tog det lugnt medan besättningen satte upp våra tält och lagade middag till oss. Vi åt och lade oss tidigt. Fanns inte så mycket att göra på ön när solen gått ner. Vi somnade och runt midnatt gick det inte att sova mer. En storm drog in med brak och dunder. Tältet låg platt ner av stormen och vi behövde flytta oss. Vi funderade ett tag på hur vi skulle göra och medan vi funderade kom besättningen springande och flyttade vårt tält till ett skjul där några andra människor övernattade. Där satte de upp tältet igen och vi somnade tillslut om. Detta är en natt vi sent kommer att glömma.

9 maj - 2019
När vi vaknade lös solen, men himlen visade att det bara var tillfälligt. Vi plockade snabbt ihop, åt frukost och åkte iväg. Vi stannade och snorklade på ett ställe. Sedan åkte vi mot Coron, vår slutdestination. Vi stannade vid Kayangan Lake, en sjö som ligger uppe på ett berg i Coron. Jättevackert, men tyvärr började de regna. Det var fortfarande varmt, så det gjorde inte så mycket, men bilderna skulle ju blivit vackrare i solsken. Vi åt lunch i lagunen innan vi blev avsläppta i hamnen i Coron.

Vi var ganska slitna och trötta efter våra dygn till havs, men vilket äventyr vi vart med om. Detta kan jag rekommendera till alla som åker till Palawan.