Resdagar

10 - 11 maj - 2019
Att vi bokat fel färja viste vi redan från början. Jag hade kollat upp att det gick en snabbfärja, men den vi hade biljetter till skulle ta 7 timmar, snabbfärjan 3...

Vi fantiserade om att det kanske skulle vara som en Stena- färja eller liknande, men det kunde vi drömma om. Vi är ju trots allt i Filippinerna och vi får vara tacksamma så länge båtarna inte sjunker. Båten vi skulle åka med skulle inte ens vara sjöduglig i Grekland, men hade båten kommit hit, skulle den säkert kunna segla en resa till, så vi hoppade på. Vi såg att det fanns sängar och insåg att vi alla skulle få varsin säng och det skulle ju vara toppen, att ligga och läsa hela dagen. Det visade sig att båten hade 96 sängar. Vi var passagerare 96 - 99 och fick 1 säng och 3 platser på en träbänk! Vi var tacksamma för den sängen och turades om att sova i den. Eftersom vi hade gått upp kl 04:30 var det väldigt skönt att slumra en stund. Elliot och Hampus har på senare tiden lidit av åksjuka, så de fick dela på en åksjuketablett och sov halva resan. Vid 12 serverades det lunch till alla. Ris och köttgryta.

Vid 16 var vi framme i San José och nu hade vi gjort upp en plan om att ta det lugnt, gå till en restaurang innan vi skulle försöka ta oss till en fordon som kunde ta oss till Bulalacao, där båten till Caticlan skulle ta oss nästa dag. Men hur vi än gör blir vi alltid inkastade i en taxi, i detta fall körda till en station med minibussar, inkastade i en minibuss tillsammans med 18! andra i en buss gjorda för 12. Och denna gången blev det till och med fel buss. Som tur var insåg vi ganska snart när de andra pratade om båtar från Roxas. Vi skulle inte till Roxas. Men Bulalaco låg på vägen så det var inga problem att släppa av oss i rätt hamn.

Efter 12 timmars resande var trötta och hungriga och gick till vårt hotel, som låg mittemot hamnen och checkade in. Vi åt på hotellets restaurang. Köpte in lite olika Filipino- rätter. Pommes fritesen var goda.

Medan vi satt där började flygmyrorna svärma och det var myror överallt. Vi fick vårt rum och gick dit. Där inne var det om möjligt ännu fler flygmyror. Vi fick ett nytt rum där det inte var fullt så många myror. Hotellet hade sett fint ut på bilderna när jag bokade, men var kanske inte fullt så fint som vi hoppades på. Sängen var den hårdaste hittills, men efter lite undersökning insåg vi att den låg upp och ner. Vi vände den och det blev aningen bättre. Eftersom vi trötta sov vi ganska gott den natten ändå.

Nästa morgon åt vi frukost och gick ner till hamnen och köpte biljetter till en snabbåt. En ny katamaran som tog 3 timmar. Köpte biljetter i första klass. De visade en film - Instant family med Mark Wahlberg som var jättebra och hela familjen kunde se, sedan var vi framme. Så ska en båresa se ut!

De skulle ta 10 minuter över till Boracay från Caticlan, så vi räknade med att vara framme runt 14- tiden. Men, vi är fortfarande i Filippinerna och saker tar lite tid. I hamnen i Caticlan var det så mycket folk och vi blev hänvisade till en biljettlucka för att köpa biljetter.  Men innan var vi tvungna att fylla i papper och visa upp vår bokning till hotellet. Eftersom Boracay har varit stängt i 6 månader för att städas har även reglerna skärpts. Vi köpte våra biljetter och kl 15 kom vi med på en båt över. Åkte en tricycle tillsammans med en annan familj och vi slog nytt rekord på detta fordon som är en moppe med sidovagn. 8 personer fick vi plats + all vår packning. Blev avsläppta på Station 3 där vi skulle bo. Var en ganska lång bit att gå eftersom inga fordon kan köra på stranden. Kom till slut fram till Hey Jude där vi skulle bo. Fick ett jättefint rum med två dubbelsängar. Här kommer vi att trivas.