Angkor Wat

Jag vaknade tidigt och väckte familjen. Åt frukost på hotellet och gick ut på gatan. Vi hade inte bokat någon tur eller taxi i förväg, utan tog en tuk-tuk på gatan som ville köra runt oss hela dagen på Angkor Wat för 150:-. Först åkte vi och köpte biljetter. Barn under 12 år går in gratis. Ta med pass om ni har barn som ser äldre ut än vad de är. Elliot som är 9 år hade svårt att komma igenom på biljettkontoret och de tyckte vi skulle åka tillbaka till hotellet och hämta passet. Vår chaufför tyckte vi skulle chansa, och väl framme vid templen var det inga problem.

Vi började med att titta på självaste Angkor Wat. Det största templet där kejsarna bott. Det var fullt av turister och försäljare och svårt att ta in allt. Efter 2 h åkte vi qvidare till de andra templen och såg flera olika templen. Bland annat templet där Tomb Rider med Angelina Jolline är inspelad. Det är en väldigt stor yta som templen är utspridda på och vi var glada att vi hade en chaufför som kunde köra oss runt. Hampus tröttnade redan efter 1 timma, men med lite Coca- cola i kroppen var han redo för en heldag. Han fotade och vi gjorde filmer och hade en väldigt bra dag. Elliot som fått en ny mobiltelefon i julklapp med fin kamera tog 300 bilder. Vid 3- tiden kände vi oss nöjda och åkte till hotellet.

Vår chaufför ville väldigt gärna köra oss till en turistbyrå på vägen hem så att vi kunde köpa vår nästa resa till Phnom Phen. Vi hade bestämt oss för att åka flodbåten, men efter 2 stopp på turistbyråer med olika svar valde vi att åka till hotellet och få hjälp där. Chauffören menade på att båtarna slutade gå för ett år sedan. En tjej på turistbyrån menade att det bara fanns ett bolag att köpa biljetter på. Vi bad hotellet ringa företaget och de sa då att båtarna var inställda denna perioden för att det var för lågt vatten i floden. Vi gick då till en liten butik på vår gata som sålde bussbiljetter och vi köpte till morgonen efter. Betalade 90:-/st. (På turistbyrån ville de ha 150:-/st). Kan vara värt att kolla runt lite för att inte bli lurade.

När vi hade löst allt gick vi till Moon Sky bar och tog en drink. Barnen stannade på våningen under, där de hade en spelhall. De fick en påse coins och var där själva medan vi drack vår drink i solnedgången.

Sedan gick vi till en restaurang både jag och Johan hade spanat in kvällen innan. De visade sig att de också hade en takvåning, så vi gick upp och fann världens mysigaste ställe. Vi beställde mer drinkar (alkoholfria denna gången då de är väldigt starka) och tog en titt på menyn. De hade så mycket att välja på att jag tog in tre rätter. Vegetariska vietnamesiska vårrullar med getost, räkor i vitlökssås och en caesarsallad. Johan tog en vattenbuffelburgare och det var en av de godaste burgarna han ätit. (Och han har ätit många). Det var någon chutney i botten och getost. Och köttet var jättegott och brödet hemmabakat och fluffigt. Barnen tog pizza och hela kalaset med color, drink och ett par öl gick på 280 kr.

Nu har vi bara varit i Kambodja i två dagar men vi gillar det redan jättemycket. Maten har varit fantastisk god. Vi har mest ätit västerländskt, men jämfört med Thailand är den mycket bättre och kostar hälften så mycket. Ölen kostar 5 kr och drinkarna ca 30kr.

Människorna är väldigt trevliga och hjälpsamma (förutom när det gäller att sälja något, då är det väldigt påträngande och jobbiga). Nu på morgonen när vi stod och väntade på bussen kom det fram folk till oss efter 45 minuter och frågade vad vi  väntade på. De hjälpte oss sedan att ringa till bussbolaget och redde ut var vår chaufför tagit vägen. (Han stod på ett hotell med liknande namn). Han kom ganska snabbt när han väl visste var vi var och vi blev bara 5 minuter sena till bussen, så de väntade på oss.

Nu sitter vi på bussen, en fin buss med fällbara stolar och lila gardiner med Montassami-tofsar. Om 5 timmar ska vi vara framme i Phnom Phen där vi stannar 1 natt för att sedan resa vidare till Vietnam.