LEDIG

När Elliot var liten var Johan föräldraledig i ett halvår tillsammans med en hel drös pappor (och någon mamma.) Innan det hade jag varit ledig ett år och då såg jag till att det var handlat och städat. Maten stod på bordet när Johan kom hem och tvätten var tvättad. När han sedan tog över rollen som hemmapappa var det inte riktigt så att han tog över alla delar. Han skötte Elliot utmärkt och där var det stop. Han hade ju fullt upp med att umgås med alla andra pappor. De ordnade frukostdater, lunchdater och eftermiddagsfikor. Självklart tyckte jag det var roligt att han hade så kul och att de var så många hemma samtidigt som kunde umgås, men samtidigt tyckte jag någonstans att någon gång kunde man säga nej och kanske göra någon syssla? Nu har vi hamnat i precis samma läge, FAST barnen är med mig i skolan!!! Efter jobbet idag ställde jag mig och diskade innan jag åkte och handlade. Städhjälp fixade jag för flera veckor sedan när jag insåg att här skulle det inte bli städat om inte jag tog tag i det.

För er som inte följt bloggen så är det då jag som arbetar 40 h i veckan och Johan som är ledig under vårt halvår i Thailand. Och han har verkligen tagit ordet LEDIG på allvar. Många vänner hemma frågade sig vad han skulle göra om dagarna, men det är inga problem att fylla dessa och igår undrade han hur fort en vecka kan gå egentligen. Han har ett gäng kompisar, de flesta är män till mina kollegor, som han umgås med under dagarna. Han har tagit kite-lektioner, han går på thaiboxningsgalor och har spelat World Cup i fotboll här i Hua Hin med efterföljande gala med prisutdelning. Nu kanske ni tror att jag klagar på min man, men det gör jag faktiskt inte. Han fixar också en massa saker för oss på skolan och för familjen med för den delen, så som åker till konsulatet med vårt vigselbevis för att förlänga visumet och köper saker till skolan, så som projektor och sladdar och adnra tekniska saker som jag inte har så stort intresse i. Han tar emot leveranser från Lazada OCH ställer upp som husband på vårt luciafirande på skolan. Jag kan förstå att han inte hinner diska och handla mat alltid, men tvätten har han skött väldigt bra den här veckan. Jag är så glad att han har kul här nere och får tiden att gå, för det är inte alla som klarar av att inte göra någonting under en sådan lång period och ibland är det jobbigt för oss alla att anpassa oss till det nya livet.

Hampus har haft hemlängtan flera gånger och vill åka hem vissa dagar,  sedan går det över. Johan har haft svårt att anpassa sig till värmen (som inte är så farlig i år), men ändå svettas han hela tiden. Jag har tröttna på ris och kyckling efter min vinterkräksjuka och har börjat laga mat hemma. Vi har hunnit laga både tacos och köttbullar & potatismos och spagetti & köttfärssås. Elliot klagar så klart aldrig på något och är den mest anpassningsbara människa jag känner. Han bara njuter av värmen, baden, thaiboxningen, fotbollsträningarna och allt annat som han sysslar med här. Han till och med njuter av att skriva på sin novell, den magiska dörren och sitter hemma på kvällar och helger och skriver på skolarbetet.

Det har varit en intensiv period, både hemma och på jobbet. Nya elever har kommit och andra har slutat och det innebär extra jobb med att ta emot elever och ha samtal och att skriva omdömen och ha utskrivningssamtal med de som slutar. Helger och kvällar har vi haft fullt upp med fotboll, utflykter, Christmas partyn och shopping. Och att vara spontana och umgås med alla vi vill umgås med. Har ju också varit på bio och sett Röjar Ralf. Vi bestämde på morgonen och genast hakade 16 personer på och vi tog upp en hel rad i biosalongen. Jag njuter av att inte behöva planera upp allt så långt innan och att det alltid finns någon att umgås med om man vill. Ingen här nere har särskilt mycket i sina almanackor och det är ett skönt avbrott från livet hemma.

Vi går på Centara Christams light party och ser när de tänder upp alla figurklippta träden i deras prisbelönta trädgård. Det är ett trädgårdsparty och bjuds på vin och snittar. En väldigt trevlig tisdagskväll.




Kören underhöll och sjung julsånger

















Vi tar mopparna till Wat Huai Mongkhon-tempelt och tittar på den stora svarta Buddhan

Vi julshoppar och försöker få lite julkänsla


Vi är på bio och ser Röjar Ralf


Glasstårta från Swensens


På Noomis kalas var det fiskedamm, på riktigt




Pojkarna tränar thaiboxning 1 -2 gånger i veckan





Hejarklacken




Team Sweden



Det bästa med att åka ur tidigt är att man får börja dricka öl tidigt.

Kommentarer

Moa sa…
Det är inte bara en dans på rosor att vara på långresa, eller flytta utomlands. Det kan vara väldigt utlämnande och påfrestande stundtals - känner igen det! Ni kommer utvecklas som människor av det. Och jag uppskattar att du delger det - och ger en sann bild till omvärlden. Ska bli så fint att se er alla - skickar lite skärpning till Johan på hushållsfronten! Kramar i massor från ett kallt Sverige. Nu är det bara 3,5 jobbdagar kvar innan 3 veckors semester!!
/M
Angelica sa…
Stor igenkänningsfaktor från vårt halvår i Spanien då Martin ”bara” var ledig. Hemlängtan är ett sundhetstecken på samma sätt som ni kommer få hemlängtam till er nya vardag i Thailand efter ett par veckor i Sverige. Bra att ni njuter av det spontana, absolut något av det bästa som jag fortfarande kan sakna, 11 år senare... god jul till er alla

Populära inlägg