Phnom Penh

Efter 6 timmar var vi framme i Kambodjas huvudstad, Phnom Phen. Det är en stor stad med drygt 1,6 miljoner invånare och en ganska smutsig stad. Vi checkade in på ett hotell bredvid nattmarknaden vid floden. Lämnade av väskorna och gick ut för att äta. Hade skippat lunchen igen och ätit glass och chips på bussen.

Innan vi åt köpte vi bussbiljetter. Tyvärr var alla bussar fulla till Ha Tien i Vietnam så vi köpte biljetter till Kampot, en stad i södra Kambodja, 5 mil från gränsen till Vietnam. Får försöka ta oss därifrån istället.

Middagen åt vi på en restaurang med utsikt över floden. Johan åt Kambodjansk, medan vi andra åt buffel, grillad lax och grekisk sallad.

Sedan gick vi längst floden, förbi det kungliga palatset. Kändes lite som en strandpromenad i Spanien med folk som spelade fotboll, tränade eller bara hängde. Kom fram till en park med en jättestor lekplats där barnen fick springa av sig lite.

Gick tillbaka till hotellet vid 8. Ingen av oss orkade gå på nattmarknaden bredvid vårt hotell. Vi utlänningar måste pruta som tusan, annars vill de ha mer pengar än vad sakerna kostar hemma i Sverige. Och vi var inte på det humöret.
Åt lite sura och salta S-märken som Elliot fått i julklapp av mormor och såg på film. Sov sedan alla 4 i en dubbelsäng. Lite trångt, men jag sov gott ändå.

Jag vaknade vid 6-tiden och gick ut för att handla frukost. Passade på att titta på Wat Phnom.

Åt club-sandwich på hotellrummet och gick sedan ner för att bli körda till busstationen.

Nu sitter vi på en inte lika fin buss som igår som ska ta oss ner till Kampot.