Jul i Ban Phe

Vi lämnade Hua Hin den 23 december för att fira jul med vänner i Ban Phe. Det går en färja över till Pattaya under högsäsong, så den tog vi. Man sparar du ca 4h på att slippa ta bussen runt. Vi anlände i Pattaya vid 18-tiden  i solnedgången och de var full aktivitet ute på piren. Massor av folk som skulle åka olika middagskryssnigar med båtar fulla med belysning i alla dess färger. Vi tog våra 6 ryggsäckar och gick mot land och väl där dröjde det ca 20 sekunder innan  vi satt i en taxi som skulle ta oss hela vägen till Casa Seaside där Noel, Martin och Anette bor för tillfället. Prutade ner priset till 1700 bath och efter 1,5h var vi framme. De bodde i ett jättefint hus och vi fick ett eget rum på övervåningen. På julafton hängde vi på stranden. Låg mest i havet som är över 30 grader. Elliot kan fortfarande inte bada för sina sår, så han gick hem och spelade Ps4 och hängde med Anettes föräldrar. Till lunch åt vi fruktsallad och torkad frukt. Det var för varmt för att äta något annat. Sedan började vi pynta. Vi hängde upp alla julklappar på en lina i trädgården. Drog ut glitter och hängde i träden och fixade el till julgranen och ställde den på bordet. (Den är bara 20 cm hög). När vi var nöjda började vi äta julbord och vilken julbord! De hade med sig sill och lax från Sverige. Jag hade kokat räkor som vi åt med ägg och majonäs och allt var supergott. Vi tog sedan en paus och vilade magarna. Tände grillen och grillade köttbullar, korvar och revben. Vi dukade fram rödbetssallad, brunkål, ost, kavring, knäckebröd och den godaste julskinka jag ätit. Var så himla gott allting. Sedan var det dags för julklappsspelet. Fick man en 1:a eller 6:a fick man gå och klippa loss en julklapp. Sedan var det fullt krig. Ett tag hade familjen Ahl varenda julklapp, men precis i slutet vände vår tur och vi blev av med favoriterna. Vi hade en väldigt trevlig kväll och den avslutades med ris a la Malta tillsammans med jordgubbar.

Juldagen  spenderade vi på Tanmanpar, en djungel med lite vattenrutschkanor, fåglar, fiskar och restaurang. Blev en härlig dag det också.

Nu ska vi packa ihop våra saker och lämna våra vänner för att ta en taxi till Kambodja. Kommer bli en spännande dag då vi inte riktigt har förberett för visum eller med pengar. Lite ovanligt för att vara mig...

Hörs igen om några dagar.

"Res inte för att komma fram,