Första dagen med hemundervisning

Idag har vi haft vår första riktiga dag med hemundervisning. (Vi tjuvstartade lite lätt igår).  Barnen visste vad som gällde direkt på morgonen. Ingen Ipad, utan starta med en gång, så när Hampus kom upp vid 7:30 satte han sig genast och läste Mini, sin läsebok. Elliot startade också med en gång medan jag gjorde frukost. Sedan jobbade barnen på med olika ämnen i 2 timmar. Vi tog rast i 30 minuter. Jag passade på att köra lite vattengympa i poolen medan barnen lekte med sina nya vattenpistoler.
Rast i poolen
Lektion 2 ägnade vi åt engelska och såg två avsnitt ur "The game". Till lunch gjorde Elliot pannkakor helt själv, både smeten och stekningen skötte han utmärkt. Han har fått upp sitt intresse för matlagning här och gör varje morgon sin egna omelett. Efter lunchen ville de ha rast, men klockan hade redan blivit 13:30 och vi ska försöka vara klara till strax efter 14 varje dag, för då kommer barnen på området hem från skolan och jag tycker det är viktigt att de kan vara ute och leka då, eftersom de missar den sociala biten med kompisar när det hemundervisas. Så vi skippade lunchrasten och ägnade den sista halvtimman till läsförståelse. Elliot ville bli klar med hela boken idag, så han sitter fortfarande med det och klockan är nu 15:00. Hampus däremot, som är 7 och går i ettan, han var klar för dagen och leker nu med grannpojken.

Första dagen gick över förväntan och de har hunnit med halva sin veckoplanering redan första dagen. (2 säsonger på Sanuk med egen planering har gjort barnen vana vid denna typ av skolarbete) Ändå har jag lagt på extra mycket för att kunna jobba mindre när vi är ute och reser. Jag tror det är viktigt med struktur och ordning om hemundervisning ska fungera. Jag är glad att över mina 12 år i skolan och mina 2 säsonger på svenska skolan i Thailand. Det gör det väldigt enkelt för mig att veta vad som förväntas av mina barn och det är lätt att jobba mot kunskapsmålen. Skulle vara väldigt jobbigt om barnen låg efter när de kom hem. Målet är att de ska ligga minst i fas, hellre lite före än efter. Annars blir väl risken att vi inte beviljas ledigt igen, om vi nu känner för att göra ett nytt äventyr om några år.
Ahlstar-skolan har suttit denna första dag, i detta varma kök, på Oneonetwo Residence i Hua Hin
Elliot steker pannkakor till lunch
Så här lägger vi upp planeringen för att inget ämne ska missas. Detta är en planering för Elliot i årskurs 3 under 2 veckors tid. Mer än vad jag skulle ge en elev i skolan i Sverige, men det är för att hinna med så mycket som möjligt när vi har bra förhållanden och inte är på resande fot. Och för att beta av vissa områden och böcker för att ha så lite packning som möjligt med oss. 

Kommentarer

Populära inlägg