Våra första dagar i Hong Kong

Dag 1 - Onsdag den 17 april

Vi lämnade hotellet i Bangkok kl 04:00, trötta och förväntningsfulla. På flygplatsen blev Johan stoppad och intagen till immigration för overstay. Vi missade att visa upp oss efter 90 dagar som man måste när man har visum, eftersom kontoren var stängda under Songkran. Jag och barnen klarade oss, men Johan fick böta 1200 Bath. När vi scannade handbaggegen hade vi både sax och pistoler (nerfs) i och fick ta upp och slänga saxen och provskjuta pistolerna. Man kan tro att vi inte flygigt förr, men  jag skyller på värmen när vi packade. Dessutom hade vi olika väskor för saker och ting. 2 väskor skulle lämnas på ett hotell i Bangkok med saker som inte skulle med på resan, utan bara med hem till Sverige. En väska skulle skänkas till skolan och vänner i Hua Hin. 2 väskor skulle checkas in och 4 skulle gå som handbagage.

Vi flög med Air Asia till HK och allt gick smidigt efter incidenterna på flygplatsen. Jag och Johan somnade, men barnen envisades med att spela och vägrade somna. Landade kl 10 lokal tid och det gick fort genom immigration och vi möte upp vår chaufför på utsatt plats. Vi blev körda till de hus i Clear Water Bay som vi har bytt till oss med HomeExchange- programmet. Vi har varit medlemmar i ca 1 ½ år och har haft 3 familjer boende hos oss, och nu är det första gången vi utnyttjar våra poäng och bor hos en familj i Hong Kong.

Huset är trångt, luktar mögel och det är fullt av saker överallt. I Hong Kong är det dyrt med boende och de flesta bor väldigt trångt. De har heller ingen ventilation, så svartmögel växer överallt i detta tropiska klimat. De har en städerska som bor i en skrubb mellan sovrummen som välkomnade oss när vi kom och visade oss runt. Hon är från Filippinerna och är supergullig och tipsar oss hela tiden och hjälper oss med allt vi ber om.

Vi lämnade bara väskorna i huset och så gav vi oss ut på stan. Huset ligger längs ner i en backe och det tar ca 15 minuter att gå till bussen, så vi tog en taxi till närmsta metro station. Vi åkte in till Central, centrumet i HK och gick omkring i timmar. En underbar stad. Rent och snyggt överallt. Böter om man slänger skräp på gatorna.

Vi hamnade i en botanisk trädgård med en massa apor och andra små djur. Sedan gick vi ner till hamnen och strandpromenaden på Hong Kong ön och gick omkring och utforskade. Middag åt vi på Mc Donlads. En lyx vi inte hade råd med i Hua Hin, men här är det de billigaste vi kan äta.

Vi åkte hem vid 8-tiden, trötta, men nöjda med dagen.

Dag 2  - Torsdag den 18 april.

Vi vaknade vid 9 och åt frukost. Det regnade och barnen passade på att plugga lite. Vid 11 tog vi bussen till Hang Hau, vår närmsta Metrohållplast och gick omkring i köpcentrumen där. Finns flera stycken som sitter ihop och vi velade bort oss ett flertal gånger. Vi åt lunch på Ruby Tuesday och handlade mat på en supermarket.

Sedan tog vi taxi hem och vänade in mormor och Pär. Efter 6 månader skulle jag äntligen få träffa min mamma. De kom vid 17- tiden och vi åkte in till stan och käkade middag på en fin pizzeria. Tyvärr ösregnade det, så vi gick aldrig ut, utan åkte hem igen efter middagen.

Dag 3 - Fredag den 19 april.

Vi åt frukost - lingongrova med prästost, brie och salami! Mamma hade med sig från Sverige och det var så gott.

Vi gick till busstoppet och åkte en dubbeldäckare till Diamond Hill. Där ligger ett jättefint nunnekloster och trädgård som vi spenderade förmiddagen i. Efter det gick vi till Hollywood Plaza och Hampus köpte skor då han växt ut sina gamla.

Sedan tog vi oss till Ladies Market. En marknad som hade det mesta och trots att vi inte behövde något köpte vi en massa saker ändå. Mest nöjd är jag över min ryggsäck (som jag faktiskt behövde). Elliot är mest nöjd med sina AirPods, Hampus är mest nöjd med ett gosedjur han köpte och Johan är mest nöjd med sitt game boy med 400 spel.

Vid detta laget hade det börjat ösregna och vi tog oss till ett köpcentrum och skulle ta ett glas. Men de serverade inte alkohol, så vi tog oss istället hemåt. Åt på Mee… en asiatisk restaurang med jättegod mat vid vårt metrostopp och köpte sedan med oss vin, öl och chips hem. Åt godis och gjorde upp planer för resten av veckan.