Våra sista dagar i Hong Kong

Dag 4 - Lördag den 20 april
Idag tog vi oss till Stanley. En fin liten by utanför Hong Kong. Vi åkte en dubbeldäckare dit och fick se mycket av Hong Kong på vägen dit. Vi gick en sväng innan vi satte oss på en restaurang och beställde in lunch. När några av oss fått sin mat kom en storm infarande. Borden och parasollerna började flyg iväg och vi fick snabbt fly in i köket och äta upp vår mat. När det lugnat ner sig lite tog vi oss till ett köpcentrum och väntade ut regnet. Det fortsatte och regna i omgångar så vi åkte hem ganska tidigt denna kvällen och åt godis och chips.

Dag 5 - Söndag den 21 april
Idag åkte vi till Ocean Park, ett nöjesfält med både karuseller, akvarium och delfinshower. Mamma och Pär var inte med, utan de roade sig själva. Var där hela dagen och kom inte hem förrän kl 20:30. Vi hade tur med vädret då det inte regnade på hela dagen och inte heller för varmt.

Dag 6 - Måndag den 22 april
Idag skulle vi ta oss till Bg Buddha, världens största sittande Buddha-staty. Det tog ett tag att ta sig genom hela staden med tunnelbana och väl framme var det 90 minuters kö till linbanan. Vi tog då bussen och trodde att det skulle gå fort. Men det tog nästan 1 timma runt berget på smala serpentinvägar. Det regnade inte idag, men molnen var täta och så låga att vi knappt så statyn emellanåt.

Åt sen lunch vid statyn och åkte sedan linbanan ner. Gick betydligt snabbare än bussen. Åkte in till stan och hämtade upp biljetterna till morgondagens After noon tea i Sky100 och när det var gjort klarnade det upp lite. Vi tog ett snabbt beslut att ta oss upp till Viktoria Peak, utsiktplatsen i Hong Kong. Men det var vi inte ensamma om. 2 timmars kö till "the Tram", så vi åkte ner till hamnen igen där vi visste att det skulle gå bussar upp. Hann bli hungriga och åt på ett trevligt fik på en av pirerna och såg solen gå ner. Mätta i magen tog vi nya tag och hittade en buss som kunde ta oss upp till toppen. Väl där kunde vi se hela staden och det var så vackert med alla belysta skyskrapor.

Dag 7 Tisdag den 23 april
Vaknade äntligen upp till sol och vi tog det lugnt på morgonen. Gick ner till "vår" strand i Clear Water Bay där vi bor och badade. Det var svalt i vattnet, under 25 grader, men väldigt skönt. Luften var extrem varm och fuktig.

Vi tog oss in till stan och åkte upp i Hong Kongs högsta skyskrapa. Vi hade bokade After noon tea på Ritz-Carlton som låg på 100:e våningen. Fantastisk utsikt så klart.

Efter några timmar uppe i skyskrapan åkte vi ner och gick en sväng. Barnen lekte på en lekplats och så gick vi till nattmarknaden och tittade lite.

Dag 8 - Onsdag den 24 april
Idag gick vi upp tidigt och blev hämtade av en taxi. Blev körda till flygplasten och var i god tid. Incheckningen hade inte ens öppnat, så vi år frukost, på Mc Donalds. Sedan blev det stressigt för det tog ganska lång tid att checka in och gå igenom säkerhetskontrollen. Final call ropades ut medan vi köade igenom passkontrollen. Men vi hann gott och väl med planet, för det var många som var sena och planet blev nästan 1 timma försenat. Kl 13 landade vi i Manila, ovetandes om att det hade skett en jordbävning utanför Manila medan vi var i luften...