Huay Yang

Vi är nyss hemkomna från helgens äventyr. I fredags åkte vi taxi till Huay Yang. Meningen var att jag skulle hämta mitt arbetstillstånd i Prachuap khiri khan, som ligger nära Huay Yang. Men i sista sekund var det tydligen inte klart, men vi åkte ändå. Hade redan bestämt med min kollega, Amanda, som arbetar på skolan i Huay Yang, att vi skulle byta hus med varandra över helgen eftersom hon var tvungen att åka till Hua Hin för att förlänga sitt och familjens visum. (Ni kan aldrig ana hur många papper och tillstånd man behöver i detta land).
Vi fick då bo i deras hus som ligger på Orchid 4.  Huay Yang är en sömnig fiskeby som svenskarna har tagit över helt och hållet. Det finns ett stort antal "byar" uppbyggda med ca 20-30 hus i varje område och det är BARA svenskar som bor där. Det är en utsprid by, men vi fick låna Amandas saleng, så vi kunde lätt ta oss mellan restaurangerna och beachen. Det är en lång och fin strand med nästan inget folk, så det blev en lugn och skön helg. Vi träffade min andra kollega, Lisa och hennes familj och hängde med dem hela lördagen och de tog även med oss ut på en väldigt trevlig och god restaurang på lördagkvällen.
På söndagen ville barnen vara i poolen på området och som tur var berättade Lisa att det även fanns en ännu större pool, vi hade bara sett den lilla första dagen. Åt sedan lunch på ett trevligt ställe med mycket god mat och notan gick på 230B (60 sek) för 4 rätter och 3 vatten. Billigaste hittills.

Vi möte Amanda och hennes familj på tågstationen när de kom med tåget från Hua Hin. Meningen var att vi skulle ta tåget tillbaka till Hua Hin, men det var fullbokat. Tog då en taxi till Pachuap Khiri Khan, och där ifrån en minibuss.

Var ganska varma när vi kom hem och tog ett dopp i poolen innan vi åkte till Tamarind matmarknad. Känns fortfarande väldigt lyxig med egen pool och passar på att bada så mycket det går.
Vi tog moppen till marknaden och kör nu Thaistyle, hela familjen på en scooter. Var lite nervös i början, men det går hur bra som helst.

Fast vi har haft en skön och bra helg var det allt skönt att komma hem. Vi förundras fortfarande över hur fort Hua Hin har blivit "vårt" hem och att vi trivs så himla bra. Johan går här "hemma" och planerar hur vi kan bygga ett rum till i huset och vilket kök vi ska ha om vi ägde huset. Jag tror dock aldrig att vi kommer att flytta till Thailand, men att övervintra på detta sätt kanske blir vår nya livsstil, vem vet?!

Så här flott åkte vi denna helg

Barnen testkör

Detta fina hus fick vi låna

En av poolerna på området. Lika öde här som på stranden.

Njuter av en fruitshake på stranden

Lördagkväll med kollegan Lisa med familj
Måste vända salengen innan vi kör iväg

Godaste Phad Thai på länge

Älskar alla fina blommor som finns här i Thailand

På tågstationen i Huay Yang

Squid från Tamarind

Tamarind Market - chic and chill

Kommentarer

Angelica sa…
Underbart - så kul att få följa ert äventyr. I backspegeln är den spontanitet ni upplevt i helgen (med husbygge etc.) något ni kommer att sakna allra mest när ni kommer tillbaka till Sverige. Efter 6 månader i Spanien hade vi nästan glömt (förträngt) hur mycket planering de alllra flesta svenskar behöver och hur svårt det är att få till möten, spontana middagar och utflykter som inskränker på vardagslivet. Har fortfarande inte lyckats vänja oss tillbaka till detta tröga och förstår fortfarande inte hur andra orkar leva så stereotypt! Njut, njut, njut - det ser härligt ut!
Ahlspåresa sa…
Kul att du följer vårt äventyr. Vi försöker njuta varje sekund av vårt liv här nere och göra denna resa till något oförglömligt. Vi utmanar oss själva hela tiden och gör saker vi inte skulle ha gjort hemma.